Sunday 20 January 2013

pertama kali... :)

assalamualaikum. w.b.t..
hye guys..

this is the story... the story of me..

alhamdulillah semalam sampailah aku di shah alam semula setelah lebih kurang 5 hari berada di kampung.. masa kat kampung tu sempat lah aku try satu resepi nieh... hahaha... bangga sebab akhirnya aku berjaya memaksa diri aku untuk tidak berMALAS2 lagi untuk buat kuih.. sebenarnya aku bukan lah orang yang rajin buat kuih2 niehh.. aku lagi suka masak something yang berat macam nasi and lauk2 and bukan desert or something yang manis.. sebab aku rasa leceh.. heheheh...

tapi aku berazam nak rajin2 buat semua tu nanti untuk si dia.. si dia means my future husband la.. walau siapa pon dia..heheheh... kepada awak.. siapa pun awak bakal suami saya yang saya x tahu lagi... saya berazam untuk jadi yang rajin untuk awak... heheheh... *berangan kejap... huhu


okeyh... back to topic... actually aku try buat PAVLOVA... hehehehe... western sikit.. and that is my first time doing it.. huihui... amek resepi dari blog jee.. sebab tu yang paling senang untuk didapatkan..  and yang paling express untuk difahami...
actually aku rase resepi nieh x lah susah mana sangat pun.. sebab bahan2 dia pon simple jee... cuma memerlukan kesabaran untuk melakukan nya.. tu resepi paling utama.. heheheh...

bahan2nya :
4 biji telur (ambil putihnya jee okeyh)
1 cawan gula castor (aku guna setengah jee.. kurangkan gula lah gitu.. heheheh )
1/2 sudu esen vanilla (mak aku kata bubuh lebih pun boleh sebab boleh hilangkan bau hanyir telur)
1/2 sudu cuka
1 sudu makan tepung jagung (aku tengok macam cair jee aku bubuh la lebih sikit.. huhu)
buah-buahan masam ( aku guna kiwi, strawberry, and anggur je..)
whipping cream (beli kat kedai bakery dalam bekas like susu dalam kotak)

cara2nya:
-mula-mula asingkan putih telur and kuning telur tuu.. guna yang putih jee.. yang kuning tu suke hati la nak masak dalam apa kan..
-then pukul dengan kelajuan tinggi sampai naik atau soft peak. kalau tengok beliau diangkat menggunakan pemutar tu and x jatuh lagi tuh means dah boleh la tuhh.. kat bwh nieh yang aku dah buat sama itu telur laa...

-then masukkan gula castor tu sikit..
-and then masukkan cuka and esen vanilla.. 
-and finally... masukkan tepung jagung tu and putar secukup rasa.. heheheh...
-dah siap boleh lah masukkan dalam acuan.. suka hati lah nak bentuk apa.. bulat.. lonjong.. petak or whatsoever terpulang lah...bakar dengan suhu 100-120 darjah selsiussss.... around 1 jam lah.. tapi tengok jugak jenis oven yang digunakan.. kalau nampak beliau dah warna kekuningan means dah ok lah tu untuk ke step seterusnya.. mak aku cakap kalau cocok beliau dengan garfu and x de kesan comot2 pada garfu tersebut means dah masak jugak la tuuu..
-lepas masak biarkan beliau "berehat" untuk sejuk dalam oven tuu.. renggangkan sikit pintu oven tu and biarkan beliau "berehat" sendirian okeyh.. heheh.

untuk topping:
potong lah semua buah-buahan tersebut mengikut bentuk sesuka hati.. heheheh
untuk cream, guna lebih kurang 1 cawan hingga 1cawan setengah then putar beliau sehingga pekat.. putar beliau sahaja tanpa campur apa2 pon... nanti beliau jadi sendiri lahh... tapi jangan putar dua kali or lama2 sangat.. sebab khuatir beliau trensform jadi keju je.. kalau beliau dah jadi keju nanti bukan lagi cream.. tapi serupa macam cream+air susu.. huhuhu..

and lastly:
after semua di atas selesai.. hiaskan lah semua nie mengikut citarasa masing2.. 1st layer mesti lah yang kita panggil "meringue" means beliau yang selepas berehat seketika di dalam oven tadi.. then bubuh whipping cream tersebut di atasnya.. and for the last.. susun lah buah-buahan tersebut mengikut suka anda2 semua...

nilahhh hasilnya yang telah aku produced... hehhehehehe.. nampak sedapkan? rasa nya lagi sedap... heheheh *x memasal promote plak... haha


kalau x suka cara aku solek beliau korang boleh je search cara nak solek yang lain.. ^_^

okeyhh... selesai sudaa... just sharing for everyone about my 1st experience doing this... hehhehehe.. korang boleh la try jugak.. memang sedappp.... :D

that's all... thank you for visiting... :)


No comments:

Post a Comment